Rola portali społecznościowych w marketingu

social_media

W ostatnim stale rośnie liczba użytkowników portali społecznościowych. W erze laptopów i smartfonów trudno jest pozostać offline. Coraz bardziej popularne staje się zjawisko ‚social media marketing’, które polega na przyciąganiu uwagi kupujących do swojej marki i produktów za pomocą portali społecznościowych. Jest to często stosowana metoda ze względu na to, że dzięki temu znacząco obniżone zostają koszty marketingu. Wiele firm decyduje się na założenie sobie konta na Twitterze albo fanpage’a na Facebooku. Dzięki temu podejmują one pierwszy krok ku temu, aby potencjalni klienci mogli się w ogóle dowiedzieć o istnieniu ich marki.

To właśnie dzięki portalom społecznościowym jest szansa, aby nasza firma stała się bardziej rozpoznawalna. Trzeba być świadomym, że portale te to tak naprawdę darmowa baza potencjalnych klientów. Dlaczego by więc tego nie wykorzystać? Dosłownie kilka chwil zajmie nam utworzenie swojego profilu, wpisanie najważniejszych informacji o firmie i wrzucenie kilku zdjęć. Naprawdę nic prostszego, a w znaczący sposób wpłynie to na wzrost świadomości marki oraz uzyskanie całej rzeszy nowych fanów. Taki fanpage z całą pewnością ułatwi zwiększenie sprzedaży, przy jednoczesnym zniwelowaniu ilości środków poświęconych na marketing.

Przykładowo – mamy niedużą, lokalną firmę zajmującą się modą, szyjemy ubrania. Chcemy zbudować sobie sieć sprzedaży oraz aby nasza marka była bardziej znana i ceniona. W takiej sytuacji bardzo dobrym rozwiązaniem będzie utworzenie sobie fanpage’a na Facebooku oraz na przykład na Instagramie. Portale te umożliwiają tworzenie galerii zdjęć, do której każdego dnia dodawać można na przykład fotki nowych modeli i kolekcji. Warto także pamiętać, że gdy dodajemy zdjęcia ubrań, fajnie byłoby, gdyby prezentowały one jak wyglądają na modelce. Klienci będą zdecydowanie bardziej skłonni do zakupu, gdy będą widzieli, jak ubranie leży na sylwetce. Dlatego też zdjęcia odzieży na wieszakach, albo typowo katalogowe, w przypadku portali społecznościowych raczej się nie sprawdzą. Szczególnie kobiety, gdy widzą inną kobietę wyglądającą świetnie w jakimś ubraniu, zaraz chcą mieć to samo.

Dodatkowo należy pamiętać o tym, że nawiązywanie dobrego kontaktu z klientami ma kluczowe znaczenie. Dlatego też konieczne jest szybkie odpisywanie na wiadomości prywatne oraz komentarze. Pozwoli to uwiarygodnić uczciwość naszego sklepu, jak także wpłynie na świadomość klientów, że po drugiej stronie monitora też są ludzie 😉 I to w dodatku bardzo sympatyczni, bo zawsze odpiszą jakieś miłe słowo, albo zaoferują zniżkę, czy też darmową dostawę. Sposobów na zyskanie przychylności internautów jest naprawdę wiele.

Nieważne jaki portal wybierzemy na promowanie naszej marki, jedna rzecz jest niezmienna – im więcej fanów profilu, tym lepiej. Każdy nowy zwolennik może stać się potencjalnym kupującym. Każdy ‚like’ pod zdjęciem, czy postem idzie w świat – znajomi znajomych – wszyscy po kolei mogą go zobaczyć.

Oczywiście nie jest tak, że marketing poprzez portale społecznościowe ma jedynie same zalety. Trzeba mieć na uwadze fakt, że samo prowadzenie profilu, czy fanpage może pochłaniać naprawdę sporo czasu. Jeśli mamy dużo follow’ersów, to na pewno będą oni pisać wiele komentarzy i wiadomości. Ważne jest, aby możliwie jak najszybciej odpisywać i generalnie być na bieżąco ze wszystkim tym, co dzieje się na profilu. Trzeba śledzić wszystkie uwagi, w miarę możliwości dopasowywać się do wymagań klienta.

Pamiętajmy, że profil na portalu społecznościowym nie jest oficjalną stroną firmy, a ma za zadanie jedynie budowanie pozytywnego wizerunku marki i zwiększanie ilości jej zwolenników. Dzięki tym portalom mamy niepowtarzalną możliwość, aby dotrzeć do naprawdę dużego grona odbiorców. Jeśli dobrze wykorzystamy tę szansę, to niewykluczone, że spowoduje to znaczący wzrost sprzedaży, pozytywnie wpłynie na renomę marki i przysporzy jej mnóstwo nowych klientów. Naprawdę warto skorzystać w tej opcji, ponieważ rola portali społecznościowych w marketingu jest naprawdę duża i istotna.